Een echte drukke studie dag - Reisverslag uit Haifa, Israel van Yara - WaarBenJij.nu Een echte drukke studie dag - Reisverslag uit Haifa, Israel van Yara - WaarBenJij.nu

Een echte drukke studie dag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yara

09 Juli 2008 | Israel, Haifa

Vanochtend schrok ik wakker, ik denk dat ik de wekker heb uitgezet terwijl ik nog sliep. ’s Nachts werd ik vaak gedesoriënteerd wakker en sliep ik slecht, jammer, want daardoor was ik vandaag erg moe – terwijl ik daar eigenlijk niet echt tijd voor heb...

Om 8.30 was mijn tweede les. Gelijk werden we weer in het diepe gegooid. Eerst werd er van alles herhaald van gisteren maar er kwam ook gelijk veel nieuws bij.

Eigenlijk kan ik het leren van Hebreeuws het beste vergelijken met leren autorijden, in het begin denk je ‘waar ben ik aan begonnen’, daarna denk je opeens ‘dit is moeilijk, maar vast te leren’ en het schijnt dat ik in de nabije toekomst ga denken ‘dit kan ik!’ – autorijden is mij uiteindelijk ook gelukt en ik vind het nog leuk ook, dus het komt vast goed. Maar het is hard werken, niet alleen in de klas maar ook erna.

Terwijl je eigenlijk niet echt iets kan verstaan, versta je toch heel erg veel. De docente is heel duidelijk en heeft veel geduld en ze is grappig. De lessen zijn sowieso grappig, er is vaak en veel spraakverwarring en af en toe ben je het echt helemaal kwijt, dan gaat alles volledig aan je voorbij. Bijvoorbeeld in het Hebreeuws is ‘hi’ (op z’n Engels) ‘zij’ (op z’n Nederlands), en ‘hu’ (ENG) is ‘hij’ (NL) Naast het gewone woordjes leren, is er vandaag ook veel tijd besteed aan het vervoegen van werkwoorden. En dit is best ingewikkeld... naast het enkelvoud en meervoud heb je ook nog het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke vervoegingen – ze lijken erg veel op elkaar.

Gisteren leerden we nog hoe je woorden met klinkers moet schrijven, vandaag werden de klinkers al helemaal achterwege gelaten en moesten we het gewoon zonder doen. We kregen echt verschrikkelijk veel huiswerk op, het is vast niet zo héél veel, maar voor ‘ons beginners’ wel. En het is zoveel omdat je eerst de blokletters (drukletters) moet ontcijferen, dus boven het gedrukte woord schreef ik de cursieve letters (schrijfletters) en dan daarboven schreef ik de betekenis. Maar zelfs dat kan fout gaan, want sommige woorden schrijf je hetzelfde, maar die hebben dan andere klinkers, dus een totaal andere betekenis – en dat kan ik dus nog lang niet goed uitvogelen. Sara wordt hetzelfde geschreven als Shira (betekent zingen (vrouwelijk)), dus afhankelijk van de klinkers, die we niet langer gebruiken kan je de betekenis aflezen. Maar dat is natuurlijk makkelijker als je de context weet en die had ik tijdens bovenstaande voorbeeld niet (gewoon een losse woordjes oefening). Maar inmiddels kan ik hierdoor al wel beter lezen dan voorheen en zinnen schrijven lukt inmiddels ook! Het rolt er helaas nog niet zo makkelijk uit, nog geen lopende band werk, maar dat komt vast nog wel. Maar goed, ik heb nog nooit zo lang achtereen aan mijn huiswerk gezeten, ik heb ruim 5 uur gewerkt. Maar nu het af is ben ik wel erg trots op mijzelf en heb ik ook echt het gevoel dat ik iets geleerd heb.

Morgenmiddag heb ik een toets, dan wordt er opnieuw gekeken op welk niveau ik zit en worden de groepen wat meer verdeeld (er zijn nu 3 groepen beginners, dat worden er 4). En morgen is het donderdag, dus alweer de laatste dag van de week. Gek hoor dat de week zo anders verloopt.

Nu vanavond heb ik eindelijk een aantal van mijn huisgenoten ontmoet, het zijn allemaal Arabische meisjes en ik moet maar snel Hebreeuws leren, want ook al is van één van hen de moeder docent Engels, ze spreken allemaal maar haperend Engels – nu heb ik dus nog meer motivatie om Hebreeuws te leren want het lijken aardige meisjes!

  • 09 Juli 2008 - 20:52

    Leila:

    Klinkt allemaal heel lastig,echt hersenkrakers werk!!!
    komt wel over alsof je er veel lol in hebt om het te leren,dus respect.
    je hebt me eigenlijk wel nieuwsgierig gemaakt naar het intro feestje,je vertelde zo leuk,dus ik wachte af,en nu,wacht ik nog af.....
    begrijp dat morgen avond je weekend al in gaat,lekker hoor,bij mij ook nog ff,zolang ik nog bij bm(oude)sta.daarna bij BM(nieuwe)moeten we nog maar zien.
    mis je al wel hoor!!!
    er gebeurt hier ook zo veel in een korte tijd.soms wil ik gewoon de telefoon ff pakken en je bellen.....
    komt wel weer!!!
    dikke knuf en kuzzy leila

  • 09 Juli 2008 - 23:11

    Roos Gomperts:

    hoi zus
    klinkt goed daar!! Ben blij dat het zo leuk is, in ieder geval, zo klinkt het!
    Ik heb mijn jaar trouwens gehaald dus heb nu ook vakantie! Ik ben nog wel elke dag op school geweest, vandaag heeft Simon me een beetje leren lassen! Echt leuk!!!
    Ik heb ook kaartjes gemaakt met een foto van mijn omhulling en mij e-mail erop. die ga ik in het Designhuis leggen. Zaterdag komen Wouter en Ceseli naar Eindhoven om me op te halen. ze moeten hier in de buurt zijn dus kunnen ze meteen het schilderij brengen en spullen vam hier met de auto mee nemen. Ik heb vandaag me kamer op geruimd en schoongemaakt. Dat was hard nodig zoasl je vast verwacht... Ik ga nu slapen. Ik heb mijn lakens wel van mijn bed af gehaald, maar er nog geen nieuwe opgedaan... tja... ik denk dat t vanacht zonde r wordt dan...
    Veel plezier daar
    Liefs XX Roos

  • 10 Juli 2008 - 07:21

    Marijke:

    Lieve Yara,
    Nu wil ik ook Hebreeuws leren! Haha, eerst maar eens naar Yanneke en kijken of ik Saar kan verstaan. Daarna verder dromen.
    Liefs, Marijke

  • 10 Juli 2008 - 10:23

    Helen:

    Ik kan me nog herinneren hoe ik voor het eerste in ulpan Hebreews proberde te leren - het viel uiteindenlijk wel mee maar ik voelde me als kline kind dioe voor het eerste leert lezen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Haifa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 September 2008

Aliyah?

04 Augustus 2008

Gelukkig terug in Jeruzalem...

04 Augustus 2008

Avonturen in Tiberias

30 Juli 2008

Mijn openbaring...

30 Juli 2008

Een kort maar krachtig Acco avontuur
Yara

Actief sinds 24 Juni 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 7164

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 29 Juli 2014

Japan

30 November 2007 - 30 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: