Kyoto - Rode poorten en sterke mannen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Yara - WaarBenJij.nu Kyoto - Rode poorten en sterke mannen - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Yara - WaarBenJij.nu

Kyoto - Rode poorten en sterke mannen

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

25 Juli 2014 | Japan, Kyoto

Één van de bekendste toeristische attracties van Japan zijn toch wel de duizend rode poorten. Deze poorten heten Fushima Inari en alle poorten bij elkaar zijn eigenlijk een bedevaartsoord. De poorten slingeren een berg op en al zijn het heel veel poorten, toch lijkt het één lange tunnel te zijn waar af en toe zonlicht tussendoor valt.

Om nog zo veel mogelijk te zien van de poorten voordat de hitte ons zou verslaan, waren we extra vroeg opgestaan. Een metrotreintje bracht ons, en vele anderen, er heen. Alle poorten bij elkaar zijn imposant en prachtig oranjerood. Vrijwilligers op het terrein houden de hele dag de boel schoon, vegen blaadjes weg en harken stenen paden en banen aan in rechte symmetrische lijnen. Natuurlijk waren er ook genoeg toeristische winkeltjes, maar alleen naar de aanloop van de eerste tunnel. Daarna was het stilte, rust en koelte. Er waren al heel wat andere mensen, maar toch kon Tim een paar mooie foto's maken waarop leek dat er verder niemand anders was.

Helaas werd het al snel weer erg warm, dus besloten we het metrotreintje terug te nemen naar de stad om daar een soort parade optocht te kunnen zien.

Middenin de chique winkelbuurt van Kyoto vond een grote parade van het Gion Festival (in Japans 'Matsuri') plaats. Allemaal sterke mannen droegen op dragers grote bouwwerken waarop allerlei mythologische scenes stonden afgebeeld. Andere sterken mannen trokken een soort rijdende flats (Hoko) voort met grote dikke touwen. Die flats waren wel 3 verdiepingen hoog, op het dak zaten mannen, erin zaten mannen muziek te maken en voorop stonden mannen met waaiers. Het was heel indrukwekkend. Deels door de kracht maar ook omdat de wagens heel mooi versierd waren. Daarnaast was het ook heel leuk om te zien hoeveel lol de sterke mannen met elkaar hadden. De mannen moesten trouwens wel echt sterk zijn, want sommige van deze flats kunnen wel 12.000 kilo wegen...