De allereerste impressies - Reisverslag uit Haifa, Israel van Yara - WaarBenJij.nu De allereerste impressies - Reisverslag uit Haifa, Israel van Yara - WaarBenJij.nu

De allereerste impressies

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Yara

07 Juli 2008 | Israel, Haifa

Zondag 6 juli 2008
Nu ik op mijn kamertje zit te schrijven tjirpen de krekels op de achtergrond hun lied. In mijn kamertje hangt de lucht van verse munt en sharon fruit, buiten ruik je kruiden, groen en bloemen – het lijkt wel jasmijn.

Vandaag kwam ik ’s ochtends heel vroeg aan op het vliegveld in Tel Aviv, zelfs om 3.30 was het verschrikkelijk druk op het vliegveld, bij de douane stonden lange dikke rijen. Allemaal mensen die Israël binnen wilden. En natuurlijk waren er niet genoeg loketten om iedereen snel te helpen. In Nederland hebben verschillende mensen me aardig wat angst weten in te boezemen over hoe lastig en eng het zou zijn om langs de Israëlische douane te moeten.. Allemaal niet waar! Tenminste niet bij mij, behalve dat ik een uur in de rij heb gestaan werd ik zeer snel doorgesluisd en was mijn bagage er ook gelijk. Mijn tassen zijn niet doorzocht, ik ook niet en ik ben ook niet ondervraagd. Alles viel dus mee!

Het eerste wat mij opviel toen ik uit het vliegveld kwam was de drukkende hitte, vochtig, gelijk zweet op je bovenlip. Ik was eerst nog van plan om de trein naar Haifa te nemen, maar inmiddels was het al 5 uur (4 uur Nederlandse tijd) en was ik hartstikke moe. Toen ik direct voor mijn neus een sherut (gedeelde taxi) naar Haifa zag staan heb ik me daar bij aangesloten. In dat busje heb ik uiteindelijk nog even kunnen slapen. Rond 7 uur reden we Haifa binnen, de stad bestaat uit verschillende buurten en de universiteit is ongeveer 15 minuten van de stad verwijdert met de bus. Na de lange reis kwam ik dan eindelijk aan op de campus, gelukkig waren er gelijk ook andere mensen. Een Madrichim (social activities begeleider) begeleidde ons naar de dorms. Ik heb een eigen kamer met badkamertje en uitzicht, als ik schuin naar links kijk, op de baai van Haifa.

’s Middags kregen we een rondleiding over het terrein van de universiteit en daarna zijn we met de groep naar Hadar, een wijk in Haifa gegaan. Eerst met de bus (viel ik weer in slaap) en toen met een kabelkarretje naar beneden richting Hadar. Hadar is de oudste wijk in Haifa en het heeft een leuke markt. Kraampjes met lekker veel fruit en plastic pluralia zoals emmers en zeep en wasknijpers. Op de markt was het een mengelmoes van van alles, er waren Russen, Chinezen, Israëli’s, Fransen, Arabieren en wij – ook een groep van van alles door elkaar.

Morgen begin ik heel vroeg, eerst word ik getest om te kijken op welk niveau ik zit, dat weten we natuurlijk al, op het laagste niveau.. en daarna staan er allerlei activiteiten gepland. Ik hoorde net dat er bij de eerste Ulpan 250 deelnemers zijn en dat de augustus Ulpan 200 mensen verwacht – verschrikkelijk veel!

De afgelopen dagen schijnt het wat koeler te zijn dan normaal, vandaag stond er een aardig briesje en was er af en toe een wolkje voor de zon. Eigenlijk wel lekker en hoop ik stiekem (gelijk afkloppen) dat het wat langer zo blijft, dan is het heel goed te doen.


  • 07 Juli 2008 - 11:25

    Marijke Jitta:

    Geniet er van!

  • 07 Juli 2008 - 12:48

    Roos Gomperts:

    hoi zuster leuk bericht. ik heb net half geslapen met sjoerd matthijs en lara op mijn kamer. Tot laat door gewerkt allemaal. Nu gaan we terug naar school voor de uitslag! Fingers crossed! Schrijf gauw meer. Veel plezier daar XX

  • 07 Juli 2008 - 18:34

    Leila:

    klinkt als een goed begin!!!hoop dat je ondanks het weer een goede tijd tegemoet gaat.
    kuzzy leila

  • 07 Juli 2008 - 19:45

    Marianne:

    toda raba besjwiel ha mail sjel lag.
    leila tov lu yara jaffa wu talmida risjonah b'arets.
    nisjikoth, wu galomoth tovoth.
    oelai ad mahar?
    marianne

  • 07 Juli 2008 - 20:46

    Nienke:

    Ik sta gelukkig niet op de zwarte lijst... leuk om te lezen!

  • 07 Juli 2008 - 22:30

    Cara:

    Lieve Yara, leuk om een berichtje van je te ontvangen: klinkt goed en ik voel de klamme hitte met de subtropische geluiden en geuren door je berichtje heen: heerlijk....dat gevoel ga ik morgen tegemoet als we in Malaga zullen uitstappen.
    Heb het goed in je Ulpan en eet lekker uit je Smulpan!
    Je tango-CD is trouwens leuk, liefs van Cara

  • 08 Juli 2008 - 07:05

    Winkie:

    Ha Yara,

    Dat is een leuk en goed bericht. Je staat er trouwens stralend op.

    Wel wat anders dan Skutsjesilen dat over een paar dagen begint.

    Wens je heel veel plezier en succes met die moeilijke taal en blijf graag op de hoogte.

    Liefs,
    Winkie

  • 08 Juli 2008 - 09:17

    Sonja:

    hey Yara,

    so great to hear from you- It really sounds adventurous! I will be thinking of you and I am looking forward to more of your stories. What exactly will you be doing there and for how long?

    have a great time,

    big hug Sonja

  • 08 Juli 2008 - 12:11

    Helen Kopnina:

    Brings back memories...
    Kon je al mijn oom bellen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Haifa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 September 2008

Aliyah?

04 Augustus 2008

Gelukkig terug in Jeruzalem...

04 Augustus 2008

Avonturen in Tiberias

30 Juli 2008

Mijn openbaring...

30 Juli 2008

Een kort maar krachtig Acco avontuur
Yara

Actief sinds 24 Juni 2008
Verslag gelezen: 76
Totaal aantal bezoekers 7156

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 29 Juli 2014

Japan

30 November 2007 - 30 November 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: